זיוף שטרות בישראל ובעולם

מדוע מזייפים שטרות? באיזה שלב בהיסטוריה זה התחיל? מהם אמצעי המניעה לזיוף?

לפני קצת פחות משנה הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד שני תושבי אשדוד על זיוף שטרות. שניהם הפעילו מעבדה להדפסת השטרות המזויפים בתוך מרפדיה – כוחות המשטרה שפשטו על המקום הופתעו לגלות, כי הזייפנים השתמשו במדפסת חדשנית, נייר עם סימני מים מוכנים וגלילי מתכת מצופים זהב – הכל כדי ליצור שטרות כסף אמינים. פורסם אפילו המחירון לדוגמא: מאה אלף שקלים חדשים ומזויפים הוצעו למכירה ב-6,000 ש"ח.

ניסיונות הזיוף של כסף מוכרים לנו עוד מימי ההיסטוריה העתיקה, כאשר לתשלום על הסחורה שימשו מטבעות ממתכות יקרות כגון, ברונזה, כסף וזהב. בהמשך, עם התפתחות הכלכלה, המסחר והבנקאות באירופה, הביאו בהדרגה לזניחת בסיס הזהב והנפקה של שטרות ומטבעות שערכם הנקוב גבוה משמעותית מעלות ייצורם. הסחר בכסף הזה התבסס על הנוהג, הסדר הציבורי ואמון הציבור בשלטון ולא על התועלת העצמית של החומר ממנו הכסף עשוי (כמו במקרים של סחר חליפין). בעקבות זאת, נקבעו ע"י השלטונות כללים נוקשים להדפסה והטבעה של כסף במטרה להימנע מאינפלציה ולשומר על אמון הציבור כתנאי חיוני ליצירת תשתית מחסרית נוחה. הפער בין הערך הכספי לעלות הייצור גרמו לעבריינים לנסות לייצרו אותו בעצמם ולהפיצו. מלבד העבריינים עצמם, מזייפות ממשלות כסף של מדינות אחרות במטרה לפגוע בה בתקופה של מלחמה. ככל שהשתפרה הטכנולוגיה, כך שכללו השלטונות את מנגנוני ההגנה בפני זיוף הכסף, אמנם במקביל, גם הזייפנים פיתחו שיטות יצירתיות יותר.

מה הנזק הממשי שיכול לנבוע מזיוף שטרות ומטבעות?

  1. אינפלציה – הפרה של היחס בין כמות הסחורות והשירותים במשק לבין כמות הכסף אשר גורמת להפחתת ערכו של הכסף, מה שמזיק לתנאי הסחר במדינה
  2. פגיעה באמון הציבור בכסף מזומן
  3. בזבוז משאבים של אנשים פרטיים ועסקים אשר נוקטים באמצעי זהירות מפני קבלה של כסף מזויף
  4. פגיעה בזכויות הריבון – מדינות מסוימות מתייחסות כאל בגידה במדינה. בגלל זה בעבר במדינות רבות נענשו זייפני כסף בעונש מוות.

ישנם אמצעים רבים למניעת זיוף, כגון דיוק רב בחיצוניות השטרות והמטבעות. ייצור הכסף נעשה תוך הקפדה על שונות מזערים ביניהם של גודל, משקל עובי, צבע קוטר ועוד. כמו כן, השימוש בחומרים ייחודיים בייצור שטרות הכסף כגון כותנה, שילוב סיבי בד בנייר, שילוב פיסות מתכת, פולימר וחומרים ייחודיים אחרים, אשר מקנים לשטר מרקם ורשרוש אופייני למגע. כמו כן, מסמנים את שטר בסימון חד ערכי ומספר ייחודי.

לקריאה נוספת ולסקירה כלכלית עדכנית מוזמנים לאתר שלנו.

כתיבת תגובה